A/B testen, wellicht heb je er weleens van gehoord maar weet je niet precies wat het is. Het wordt vaak gebruikt bij conversie optimalisatie van bijvoorbeeld e-mail marketing. Om erachter te komen hoe dit precies werkt wordt in deze blog dit onderwerp behandeld aan de hand van 6 stappen die bij het A/B-test proces horen. 

Doelen 

Allereerst bepaal je het doel. Een conversie kan groot zijn zoals een aankoop op je website maar ook een kleiner conversiedoel zoals meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Het is dus goed om vooraf je doelen zo concreet mogelijk op te stellen. Hier helpt je enorm om de volgende stappen te doorlopen.  

Analyse 

Daarna volgt de analyse. In deze stap ga je aan de hand van tools zoals Google Analytics en Hotjar analyseren waar de gaps liggen op jouw website. Je kunt met de tools bijvoorbeeld precies zien waar bezoekers op je website klikken om bij welke pagina de bezoekers je website verlaten.  

Hypothese 

Nadat je doelen helder zijn en de website grondig is geanalyseerd is het tijd om de hypotheses op te stellen. Een voorbeeld van een hypothese zou kunnen zijn: een groene call to action knop met de tekst "vraag nu een offerte aan" werkt beter dan de huidige blauwe knop. 

Variant maken naast de huidige versie 

Nu je de hypothese is opgesteld kun je beginnen met het design. Bij A/B-testing heb je te maken met twee designs, het huidige design en de variant. Tijdens de A/B-test ga je dan dus testen welke van de twee designs het beste converteert. Er zijn online meerdere tools beschikbaar waarmee je heel gemakkelijk deze verschillende designs kunt maken. 

De A/B-test 

Je hebt nu dus 2 verschillende designs die je gaat testen. 50% van de bezoekers krijgt de huidige versie van de website te zien en 50% de variant. De duur van de test hangt af van jouw website. Je wilt natuurlijk bij zoveel mogelijk bezoekers testen welke versie beter is zodat je betrouwbare data hebt. 

Evaluatie van de test 

Nadat de test klaar is en je genoeg data hebt verzameld ga je evalueren of de hypothese waar is. Is de hypothese waar? Top, dan kun je deze versie implementeren op je website.